Notariusz a podział majątku wspólnego.

Podział majątku wspólnego małżonków może nastąpić na dwa sposoby. Pierwszy z nich może nastąpić na drodze sądowej, zaś drugi na podstawie umowy sporządzonej przez notariusza. Wybór sposobu uregulowania stosunków majątkowych zależy przede wszystkim od woli stron oraz wystąpienia sporu (bądź jego braku) pomiędzy stronami. Oba sposoby różnią się procedurą, kosztami oraz czasem załatwienia sprawy. Umowa o podział majątku wspólnego będzie miała zastosowanie najczęściej w przypadku rozwodu, gdy małżonkowie byli właścicielami nieruchomości.

Zalety notarialnego podziału majątku wspólnego

Notarialny podział majątku wspólnego jest możliwy wyłącznie, gdy strony są zgodne co do sposobu podziału majątku. W przypadku sporu między małżonkami, niezbędne jest skierowanie sprawy do sądu. Jedną z najważniejszych zalet dokonania podziału majątku wspólnego u notariusza jest możliwość szybkiego załatwienia sprawy. Kolejną zaletą sporządzenia umowy przez notariusza jest większa kontrola stron nad zapisami umownymi, umożliwiając w ten sposób szczegółowe uregulowanie wzajemnych stosunków. Natomiast postępowanie sądowe w tej sprawie jest nie tylko czasochłonne, ale również stanowi ryzyko, że sąd podejmując arbitralną decyzję nie uwzględni w pełni woli stron. Umowa sporządzona w formie aktu notarialnego jest tańszym rozwiązaniem niż sądowy podział majątku wspólnego, ponieważ nie wymaga ona ponoszenia przez strony dodatkowych kosztów zastępstwa procesowego.

Notarialny podział majątku wspólnego – wymagane formalności i dokumenty

Niekiedy podział majątku wspólnego może być skomplikowany, co może wynikać ze stanu prawnego nieruchomości oraz sytuacji małżonków, których majątek podlega podziałowi. W pierwszej kolejności należy skonsultować się z notariuszem w Olsztynie w celu uzyskania informacji o wymaganych dokumentach do umowy, których zakres będzie się różnić od rodzaju nieruchomości. Następnie strony ustalają z notariuszem wszystkie pozostałe szczegóły związane z planowaną umową. Po podpisaniu umowy notariusz w ramach swoich obowiązków składa wniosek o wpis w księdze wieczystej oraz przesyła wypisy aktu notarialnego do poszczególnych instytucji, które powinny go otrzymać na podstawie obowiązujących przepisów. Notariusz udziela wszelkich niezbędnych wyjaśnień w związku z zawartą umową.